Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Tanjan matkassa

tiistai 16. helmikuuta 2016

Mallorca, päivä 4

Mallorcan lomaa oli jäljellä vielä kaksi kokonaista päivää ja kun alkuloma oli mennyt autossa istuen ja saarta kiertäen, päätimme viettää alkupäivän oman kylän, Port de Sollerin, rannalla. Aiemmista päivistä pääset lukemaan täällä. Olimme huomanneet rantakadun varrella Soller Sup- nimisen yrityksen, josta otimme sitten laudat tunniksi käyttöömme. Alkujaan olimme haaveilleet parista tunnista, mutta ainakin mun jalkalihakset on niin olemattomat että tunti riitti näin ensikertalaiselle. Lautojen vuokrat olivat kesällä -15 alkaen 15€/h. Tinkimistaitojaan kannattaa kokeilla, ainakin jos lautoja näyttää olevan runsaasti vapaana :)

Suppailun jälkeen muutama tunti auringon palvontaa ja sitten suunnaksi Soller, isompi kylä kolmen kilometrin päässä Port De Sollerista. Ja milläpä muulla sitä olisikaan matkan voinut taittaa kuin junalla tai raitiovaunuksi mä tuon mieluummin miellän. Raideyhteys avattiin 4. lokakuuta vuonna 1913 kuljettamaan tuotteita sisämaasta satamaan ja vastavuoroisesti kalastusveneiden antia sisämaahan. Nykyään junalla pääsee saaren pääkaupungista Palmasta Solleriin noin reilussa tunnissa ja edestakainen lippu maksaa noin 20€. Raitiovaunu kulkee hyvin kapeaksi raivattua sitruspuiden reunustamaa kujaa noin vartin verran kylien välillä. Kyydistä kannattaa Sollerissa hypätä pois keskusaukion kohdilla ja nauttia lasillinen vastapuristettua appelsiinimehua jossakin aukion lukuisista ravintoloista tai kahviloista.

Sollerin tunnetuin nähtävyys on Sant Bartomeun kirkko, joka on normaalisti auki päivittäin yleisölle. Iltapäivän siestan aikaan kirkon ovet ovat muutaman tunnin suljettuina.

Pikaisen kierroksen jälkeen Sollerissa oli aika suunnata takaisin majapaikkaan, mutta taksin saaminen olikin sitten hieman haasteellisempaa. Normaalisti Sollerissa taksiasema sijaitsee rautatieaseman vieressä, mutta matkamme aikaan siellä valmistauduttiin markkinoihin, joten taksitolppa oli siirretty noin kilometrin päähän. Ja ei, taksia ei saanut edes tilaamalla rautatieasemalle. Onneksi ne muutamat tarvittavat lauseet espanjaa löytyivät jostain muistin kätköistä. Illalla uskaltauduimme shoppailukierrokselle Festival Parkiin, josta löytyy jos jonkinnäköistä outlettia. Niin kauhea kiire oli tehdä ostoksia, että kuvien ottaminen unohtui.

Tämän matkapäivän ruokailu hoitui pitkän kaavan mukaan kovan kiven kahvilassa (Hard Rock Cafessa), jonne muutaman kerran matkalla Palman halki eksyttyämme vihdoinkin löysimme perille.

Noloa myöntää, mutta itse Palman kaupunki upeine nähtävyyksineen jäi tällä kertaa näkemättä, mutta onneksi Mallorcalle saa halpoja lentoja Norwegianilta ainakin koulujen loma-aikojen jälkeen, joten ehkäpä sekin kaupunki tulee joskus vielä käytyä tarkemmin katsomassa.