Uusi-Kaledonia,
kuullostaa aivan liian eksoottiselta suomalaisen korvaan. Kahden ja puolen
vuorokauden laivamatkan jälkeen horisontissa alkaa siintämään jotain vihreää,
olemme selvästi lähestymässä saarta. Tummat pilvet roikkuvat saaren yllä ja
korkeimmat vuorenhuiput ovat piilossa. Syklonikausi on parasta aikaa päällä ja
melkein kolmessakympissä hipova lämpötila yhdistettynä jokaiseen soluun
tunkeutuvaan kosteuteen antaa enteitä mahdollisesta nurkan takana väijyvästä
syklonista. Päivän pikavisiitin aikana en kuitenkaan kokenut syklonia, mutta
kirkkaalta taivaalta paistavaa aurinkoa, kaatosadetta, pientä tihkusadetta ja
sumua kylläkin.
Liika positiivisuus
kostautui, olin aamulla varautunut päivään rasvaamalla itseni korkeilla
suojakertoimilla, olihan edessä retki Doumeá-joelle melomaan ja uimaan, mutta
rasvauksen ja peittävän vaatetuksen tilalle olisi riittäneet pelkät bikinit.
Saatuamme kanootit vesille päällemme iski kunnon vesisade. Tyypilliseen tapaan
sade kuitenkin kesti vain hetken ja loppureissun saimmekin meloa märissä
vaatteissa.
Uuden-Kaledonian
pääelinkeino on nikkelin louhinta ja kyseiseen teollisuudenhaaraan törmää ihan
joka paikassa. Vuoren rinteillä näkyy suuria auki kaivettuja koloja ja
satamassa ensimmäisenä silmiin pistää nikkelirikastamo. Nikkeliteollisuus
työllistää suoraan noin prosentin saaren asukkaista, välillisesti huomattavasti
enemmän. Toimivia kaivoksia saarella on tällä hetkellä 14 kappaletta, joka
paikallista mielestä on 14 tuhottua vuorenhuippua vähemmän.
Noumean, saaren
pääkaupungin, katuja kävellessä on olo, kuin olisi siirtynyt Pariisin
sivukujille. Saaren virallinen kieli on ranska, mutta täällä puhutaan sen
lisäksi useita kymmeniä eri kieliä. Jokaisella heimolla kun on oma kielensä.
Hallinnollisesti saari kuuluu Ranskalle mutta haaveet itsenäistymisestä elävät
suurina. Päätös itsenäisyydestä tulisi kuuleman mukaan tehdä vuoteen 2018
mennessä, mutta Ranskan antama taloudellinen tuki saarelle on täällä
elintärkeä. Lisääntynyt turismi voisi tuoda saarelaisille kaivatun
itsenäisyyden. Rantakahvilassa istuessa kuitenkin tuntee emämaan vahvan
vaikutuksen ja jokainen suomalainenkin osaa täällä tilata kahvia, un cafe au
lait, sil vous plait.
Sateisesta kelistä
johtuen kuuluisa Anse Vatan ranta ammottaa tyhjänä, muutama lapsi on
keskiviikkoisen vapaapäivän takia lähtenyt opettelemaan surffausta mutta
sitäkin enemmän nuorisoa on viettämässä aikaa Coconut Parkissa, jossa sijaitsee
tämän saaren ilmaisen Wi-Fin keskittymä. Nimensä puisto on saanut sen reunalla
puiston perustamisen aikaan kasvaneista kookospalmuista, nykyään puistossa
kasvaa muitakin puita ja pensaita.
Paikallisen oppaan
kertoman mukaan saaren suurimmat turistivirrat tulevat Japanista ja Ranskasta,
ja turismin toivotaankin kasvavan. Brisbanesta lento tänne paratiisia ainakin
osan saaren osalta muistuttavaan paikkaan kestää noin kaksi tuntia, Ranskaan taas
vaihtoineen matka kestää noin vuorokauden. Itse saavuin siis laivalla
Sydneystä, kaksi ja puoli vuorokautta myrskyävän meren yli.
Matka jatkuu kohti
seuraavaa etappia, Lifoun saarta. Mutta se onkin sitten jo ihan toinen tarina.
Ihanaa lukea juttua täältä, me ollaan näillä näkymin menossa syyskuussa �� kerrankin joku paikka, mihin ei oo Melbournesta superpitkä lento!
VastaaPoista