Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Tanjan matkassa

sunnuntai 31. heinäkuuta 2016

Celebrity Solstice - Tyynenmeren ylitys

Celebrity Solstice Australia Sydney

Matkamessuilla 2015 osuin We Love Cruisesin osastolle ja kysäisin pojilta, mikä olisi sellainen once in a lifetime-reissu ja sain vastaukseksi Tyynenmeren ylityksen Sydneystä Havaijille. 18 päivää, joista 6 päivää maissa ja loput merellä. Kohteina Uuden-Seelannin Bay of Islands ja Auckland, Tahiti, Moorea, Bora Bora, Havaijin Maui ja päätepisteenä Oahun saari.

Kuullosti hyvälle, muttei riittävälle joten varasin toisenkin risteilyn samalta alukselta, tällä risteilyllä reittinä oli Sydneystä Uuden-Kaledonian (Lifou, Noumea ja Isle of Pines) kautta Fidzille (Suva ja Lautoka) ja takaisin, kesto 12 vuorokautta.

Australia Sydney Cruising

30 vuorokautta yksin maailman toisella laidalla, haastetta tässä piisasi. Mutta vihdoin tuli se päivä, jolloin pääsin astumaan sisään Sydneyn Circular Quayssa Celebrity Solstice alukseen. Kesällä 2015 olinkin käynyt Helsingissä tutustumassa sisaralukseen Celebrity Eclipseen, joten suunnilleen tiesin minne ollaan menossa.

Celebrity Solstice 

Celebrity Solstice on valmistunut Saksassa elokuussa 2008 Meyer Werftin telakalla. Konehuoneessa jyllää 4 Wärtsilän moottoria ja matkustajia kuljetetaan kannelta toiselle Koneen hisseillä. Matkustajia tähän upeaan alukseen mahtuu 2850 ja henkilökuntaa aluksella on noin 1500. Hintaa tällä 314 metriä pitkällä aluksella oli vain 750 miljoonaa US dollaria. Huippunopeus yltää 24 solmuun tunnissa mikä on kilometreinä noin 44km/h.

Kansia tällä aluksella on 16, baareja 14 ja ravintoloita 9. Uima-allasalueita on 2, toinen ulkona ja toinen sisällä. Aluksen teatteriin mahtuu kerrallaan 1400 katsojaa, keittiö valmistaa päivässä noin 16 000 ruoka-annosta ja laivalta löytyy myös aito nurmikenttä.

Risteily Celebrity Cruises

Celebrity CruisesRisteily Celebrity Cruises


Celebrity Cruises



Hytit

Hyttiluokkia aluksella on kuutta erilaista, jotka sitten jakaantuvat sijantinsa ja varustelutasonsa mukaan vielä alaluokkiin. Löytyy niitä sisähyttejä ja ikkunallisia ulkohyttejäkin mutta suurimmaksi osaksi laivan hytit ovat parvekkeellisia ja niistä löytyy perus perusparvekehytin lisäksi Concierge luokka ja Aqua luokka sekä tietysti sviitit. Itse majoituin kummallakin risteilyllä Concierge luokassa, 10 kannella laivan paapuurin puolella (menosuuntaan katsottuna laivan vasemmalla puolella).
Ensimmäisellä risteilyllä hyttini sijaitsi aivan laivan ahterissa ja jälkimmäisellä oltiinkin sitten laivan keulassa. Kummassakin hytissä oli omat hyvät ja omat huonot puolensa, ahterissa sai olla rauhassa mutta kävelymatkaa hisseiltä tuli reippaanlaisesti kun taas laivan keulassa hissien kutsuääni piti hereillä myöhään yöhön. Hyviä puolia hytissä 1401 oli muita hyttejä isompi parveke.

Celebrity Cruises Congierce 1401
1401

cabin 1401 Celebrity Solstice
1401

Cabin 1401 Celebrity Cruises
1401

Cabin hytti 1401 Celebrity Cruises
1401

hytti 1401 Celebrity Cruises Solstice
1401
Solarium

Sisäuima-allas eli solarium on muuten aikuisten käytössä, aamuisin ja iltapäivisin se on tunnin verran auki toilet trained kidseille, eli lapsille jotka ovat jo päässeet vaipoista. Olin sellaiseen aikaan risteilemässä, ettei lapsiperheitä juurikaan mukana ollut, joten rauhassa sai ulkoaltaallakin olla.

Celebrity Cruises uima-allas



Ravintolat ja baarit

Alukselta löytyy useita ravintoloita, erikoisravintoloista löytyy tarkemmin juttua täältä. Ja baareista muutama sananen myöhemmin.

Buffee-ravintola kannella 12 on auki aamuvarhaisesta iltamyöhään ja siellä on päivittäin vaihtuva teema, perusruuat kuten pizzat, pastat ja salaatit pysyvät joka päivä samoina. Illallista tarjoillaan Grand Epernay-ravintolassa kannella 3 ja 4, riippuen siitä oletko valinnut kiinteän kattausajan vai liukuvan. Kiinteällä ajalla pöytäsi, pöytäseurueesi ja tarjoilijasi pysyvät samoina, liukuvalla ajalla sinut voidaan sijoittaa mihin tahansa pöytään ja pääset tutustumaan eri tarjoilijoihin ja tottakai muihin matkustajiin.

Lista vaihtelee päivittäin, evening chic iltoina, eli entisinä formal nighteina listalla on aina hummeria. Vakioannokset ovat listalla joka ilta ja ruoka-ainerajoitteisille löytyy vaihtoehtoja. Jos kuitenkin sinulla on yhtä paljon rajoituksia kuin minulla, suosittelen tilaamaan ruuat jo edellisenä iltana. Hovimestareilta löytyy seuraavan päivän lista, josta on hyvä valita itselleen sopivat annokset.


Celebrity Cruises Solstice restaurant

Celebrity Solstice library
Kirjasto kannet 10 ja 11, kannelta 9 löytyy iLounge

Celebrity Solstice deck 16
Rauhallisempi paikka auringonottoon kannella 16
Risteily on kyllä helppo tapa vierailla lyhyessä ajassa useammalla saarella/pysähdyspaikassa ja varustamoilla on usein hyviä tarjouksia, joihin sisältyy juomapaketti, netin käyttö laivalla ja hieman käyttörahaa. Keväällä 2016 risteilyni aikana nettiyhteys oli todella surkea ja kallis, 299$ per risteily ja esimerkiksi naamakirjan päivittyminen oli hidasta ja Skypen käyttö kokonaan estetty. Toukokuun alusta laivojen nettiyhteyksiä on parannettu.

Ainoa asia mistä pitää antaa miinusta suurimmalle osalle risteilyvarustamoja on yksinmatkustavien matkojen hinnoittelu. Samalla rahalla mitä nämä kaksi risteilyä maksoi olisin voinut ottaa mukaan hyttikaverin, hintaeroa olisi ollut muutama sata euroa (satamamaksuja ja veroja sekä tipit). Mutta yksinmatkustamisesta on ainakin Celebrity Cruisesilla hyötyä, pisteet Captains Clubissa eli kanta-asiakasohjelmassa tulevat tuplana. No, mihin niitä pisteitä sitten tarvitaan ja mitä hyötyä niistä on onkin jo toinen juttu.






33 kommenttia:

  1. Minua on vähän alkanut kiinnostamaan kokeilla jossain vaiheessa pitempiaikaista elämistä laivalla, mutta toistaiseksi ei aikataulut ole antaneet myöten ja kun lomat ovat tiukassa, niin "lojuminen" vaikka Atlantin tai Tyynen meren yli yhdessä hytissä on tuntunut turhalta. Mutta ehkä tässä vielä joskus ... tylsistyikö monen meripäivän mittaan laivalla? Olisi kiva kuulla siitä lisää.

    Me kävimme muuten kesällä "kuolaamassa" tuota The World -laivaa kun se kävi Helsingissä. Tuossa laivassahan on ideana asua vaikka pysyvästi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No täytyy myöntää, että jälkimmäisellä risteilyllä iski tylsyys koska en ollut juurikaan tutustunut keneenkään ja porukka tuolla risteilyllä oli aika iäkästä ja sen lisäksi meripäiviä oli 4+5. Laivan ohjelma oli suunniteltu hieman iäkäämmille, en ole mikään kuorolaulun, rivitanssin tai trivioiden ystävä, saati että viettäisin aikaani kasinolla. Päivät kuluivat hytin parvekkeella kirjaa lukien ja musiikkia kuunnellen sekä yksinmatkustavien lounaalla. Jos on pariskuntana reissussa tai kaverin kanssa, aika menee todennäköisesti paljon rattoisammin :D

      Poista
  2. Pakko kysyä: kävikö aika pitkäksi 30 päivässä?? Osallistuitko järjestettyihin ohjelmiin, niitä kun varmaan on pitkin päivää, vai miten sait ajan kulumaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, kuten Pirkon kommenttiin vastaisin tuossa ylempänä niin aika vähän osallistuin ohjelmaan. Mua kun ei kiinnosta kauheasti kuorolaulu, rivitanssi, triviat, bingo tai käsityöpiirit :) Istuskelin kahvilassa, luin kirjaa parvekkeella tai kattelin vaan merta. Meripäivinä, joita jälkimmäisellä risteilyllä oli kaikkiaan 11 (pahimmillaan 4 + 5) meillä oli yksinmatkustavien lounas, joka hyvin katkaisi päivää. Voisinkin tänään skannailla noita laivan päiväohjelmia ja kirjoittaa siitä, miten siellä saa ajan kulumaan :)

      Poista
  3. Siis ihan yksin matkalla. Maksoiko yhdelle hengelle hytti paljonkin enemmän? Haaveilen myös risteilystä ja se pitkästyykö laivalla meripäivinä askarruttaa. Toisena askarruttaa se, että ehtiikö päivässä maissa nähdä mitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, aivan yksin mutta sillä tavalla tutustuu ihmisiin aivan pakosta :)

      Celebrity Cruisesilla ei ainakaan vielä ole hinnoittelussa huomioitu yhden hengen hyttejä, eli maksoin noista kahdesta risteilystä lähes saman mitä matka olisi maksanut kahdelta. Tietysti sieltä vähennetään satamamaksut ja verot yhdeltä hengeltä. Noille 30 päivälle laivalla tuli hintaa hieman yli 10 000€, eli karkeasti 330€/vrk. Mun mielestä tää oli kohtuullinen korvaus hyvästä hytistä (mulla oli siis Concierge-luokka, ei normi parvekehytti), ruuasta, juomisista (classic-paketti sisältyi hintaan), upeista pysähdyspaikoista ja palvelusta. Jos olisin omatoimisesti lähtenyt kaikille noille saarille, en olisi tuolla hinnalla saanut lentoja ja hotelleja.

      Osa päivistä maissa oli lyhyitä aamukasista noin neljään-viiten mutta esimerkiksi Tahitilta ja Mauilta laiva lähti seuraavaa saarta kohden puoliltaöin. Aucklandissa olisi ollut kivempi olla pidempi aika, viinitilaretken jälkeen olisin mielelläni pyörinyt hetken kaupungilla. Nykyään on paljon risteilyjä, joissa laiva seisoo yön yli satamassa, eli maissaoloaikaa tulee enemmän. Maissaoloaikaan vaikuttaa myös se, ollaanko laiturissa vai poistutaanko laivasta pelastusveneillä rantaan. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa nopeiten pääsee, jos hakee vuoronumeron heti kun niitä aletaan jakamaan tai osallistuu laivan retkelle tai on kantisjärjestelmässä tarpeeksi korkealla tasolla (joillekin tasoille etuajo-oikeus). Kirjoittelen tänään vielä laivan ohjelmasta jotain :)

      Poista
  4. Onpa komea botski tosiaan! Miten muuten merenkäynti tuntui noin isossa laivassa? Luulen, että itselleni 30 päivää olisi aivan liian pitkä aika risteilyaluksella, mutta voisinpa kuvitella, että jollekin lyhyemmälle risteilylle saattaisin joskus lähteäkin. Puolisoni tosin kärsii hurjasta matkapahoinvoinnista jo pienessä keinahtelussa, mutta ehkä yksin matkustaminenkaan ei siis ole aivan pois suljettu vaihtoehto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä vaiheessa kun lähdimme Aucklandista kohti Tahitia merenkäyntiä oli jonkin verran. Toi alus ei juurikaan keinu, tärinää tietysti oli jonkin verran muttei mitään verrattuna tuohon kotoisaan Itämereen syysmyrskyllä. Laivan Guest Relations-tiskiltä sai matkapahoinvointitabletteja. Yksi yö oli hiukan tuulisempi, silloin heräsin pariin otteeseen kun vettä pärskyi hytin ikkunaan (kannella 10). Muutamana iltana tupakkapaikka ulkokannella suljettiin merenkäynnin takia. Parhaiten aallokon koki kun oli uima-altaalla missä vesi hiukan aaltoili... Päällystö kyllä parhaansa mukaan välttelee todella huonoja kelejä. Tiettyjä paikkoja kannattaa vältellä tiettyinä aikoina vuotta, esim Kap Hornia ei kannata kiertää joulunaikoihin :)

      https://www.youtube.com/watch?v=qukIEOg0-00

      Poista
  5. Siinä vaiheessa kun lähdimme Aucklandista kohti Tahitia merenkäyntiä oli jonkin verran. Toi alus ei juurikaan keinu, tärinää tietysti oli jonkin verran muttei mitään verrattuna tuohon kotoisaan Itämereen syysmyrskyllä. Laivan Guest Relations-tiskiltä sai matkapahoinvointitabletteja. Yksi yö oli hiukan tuulisempi, silloin heräsin pariin otteeseen kun vettä pärskyi hytin ikkunaan (kannella 10). Muutamana iltana tupakkapaikka ulkokannella suljettiin merenkäynnin takia. Parhaiten aallokon koki kun oli uima-altaalla missä vesi hiukan aaltoili... Päällystö kyllä parhaansa mukaan välttelee todella huonoja kelejä. Tiettyjä paikkoja kannattaa vältellä tiettyinä aikoina vuotta, esim Kap Hornia ei kannata kiertää joulunaikoihin :)

    https://www.youtube.com/watch?v=qukIEOg0-00

    VastaaPoista
  6. Auts, miten kallis netti!! Tai no, siinä olisi riittävästi syytä olla offline parisen viikkoa :)
    Hytti on todella kivan näköinen, kyllä tuossa viihtyisi! Ja parveke pitäisi minullakin ehdottomasti olla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä toivon, että jatkossa noi netit laivalla on nopeampia koska yhä useammalle ne netit kuuluu jo risteilyn ohessa tulevaan go big pakettiin. Just katoin mun seuraavan risteilyn ajalle nettiä, etukäteen ostettuna 15 päivälle 218€...

      Noita parvekkeita on muute erikokoisia, mulla toi 1401 oli valittu isomman parvekkeen takia. Kannattaa muute kattoa karttaa kun suunnittelee risteilyä, kummalle puolelle laivaa paistaa aamu- tai ilta-aurinko ja valitsee hytin siltä puolelta laivaa kumpi on itselle mieluinen. Mä oon menossa kiertämään Etelä-Amerikan seuraavaksi, joten ei väliä kummalta puolelta otan ku ensin mennään etelään kohden ja sitten pohjoiseen :D

      Poista
  7. Oispa tosi mahtavaa päästä joskus tällaiselle risteilylle. Mua ehdottomasti kiinnostaa enemmän ne paikat joita pysähdyksillä pääsee näkemään, mitä itse risteily, eli hyvä tietää että eri laivat pysähtyy pidempään kuin toiset.

    Merenkäynti vähän pelottaa mutta vielä enemmän nämä kaiken maailman noro-virukset. Uutisista aina saa lukea näistä merellä seilaavista paateista jossa kaikki on sairaana, eikä mikään satama ota vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi noita noro-aluksia on loppupeleissä hyvin vähän liikenteessä. Tuolla Celebrity Solsticella oli koko ajan henkilökuntaa desinfiointiaineen kera buffan ovella ja sekä retkille lähtiessä ja palatessa maista laivaan sai ruiskauksen käsidesiä. Ohi ei päässyt jollei tuota ainetta käsiinsä hieronut. Ennen laivaan astumista jokainen joutuu täyttämään myös terveyskyselyn ja ainakin toivoisin, että ihmiset siihen rehellisesti vastaisivat. Vatsatautia yritetään torjua myös sillä, että jos vierailet laivan lääkärin luona vatsaoireisena niin lääkityksen lisäksi sinut eristetään hyttiisi muutamaksi vuorokaudeksi. Näin saadaan ne pöpöt pysymään kurissa :D Ja kättelyä muuten pyritään välttämään tuolla laivoilla viimeiseen asti ...

      Poista
  8. Risteily on kyllä ihan paras tapa matkustaa varsinkin pienille saarille. Hinnoittelussa on tosin sekin huono puoli, että myös vauvan kanssa matkustettaessa risteilystä tulee tosi kallis, kun myös vauva maksaa normaalihinnan useimmilla laivayhtiöillä, vaikkei edes syö tai saa käyttää uima-altaita tai muita lapsille tarkoitettuja palveluita vielä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, tuo ei kuullosta kivalle :( Mä olen käsittänyt että infantit (alle 2 vuotiaat) matkustaa ilmaiseksi kuten lentokoneissa. Mutta onneksi varustamoista löytyy jokaiseen makuun ja budjettiin.

      Poista
  9. Hanneli / duunireissaaja2. elokuuta 2016 klo 20.31

    Mä olen vilkuillut risteilyjä jo pidemmän aikaa. Viime joululle Dubain risteily oli jo viimeistä klikkausta vaille varrattukin, mutta viime hetkellä päätettiin jäädä Suomeen. Mua kiinnostaa risteilyssä mukavat oltavat ja helpot siirtymät paikasta toiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No yksi syy miksi mä valitsin risteilyn oli se, että yhdellä matkalaukun roudaamisella näkee useita maita eikä tarvitse pelätä että laukku häviää matkalla :D Yöt sai nukkua omassa sängyssä ja aamulla herätessä useimmiten oltiin jo uudessa paikassa. Ja jos laiskuus iski, niin hytistä ei tarvinnut edes poistua syömään kun hyttiin sai tilattua ruokaa ja juomaa :D

      Poista
  10. Mua jotenkin kiinnostaisi tuollainen reisteily, mutta toisaalta taas ei. En oikein viihdy laivoissa pitkiä aikoja, ja risteilyillä laivoilla oloa on aika paljon. Onhan se kiva nähdä monta paikkaa lyhyessä ajassa, mutta toisaalta olisi kiva tutustua kohteisiin rauhassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kukin tyylillään :) Toiset viihtyvät laivalla ihan sen laivan ja palveluiden takia ja toiset taas kiertelevät mieluummin esimerkiksi museoita, mutta sehän tän matkustamisen rikkaus on. Jokaiselle löytyy se mieluinen tapa toimia.

      Poista
  11. Mua on aina houkuttanut Tyynenmeren tai Atlantin ylitys laivalla, mutta olen sen verran pelkuri etten rehellisesti tiedä uskaltaisinko. Meri on ihana mutta samalla pelottava, ja jännittäisin varmaan jatkuvasti myrskyyn joutumista. Ehkä rohkaistun joku päivä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä pelkää, varustamot eivät lähde pahoihin myrskyihin tuhoamaan miljoonia maksaneita aluksia ja saamaan huonoa mainetta. Säitä pystytään ennustamaan ja myrskyjä kiertämään! Tuollainen iso risteilyalus on muute paljon turvallisempi ja tasaisempi kyyti kuin esim purjevene. Mä en ikinä lähtisi isoja meriä ylittämään purjeveneellä tai -laivalla mutta risteilyalukselle meen mielelläni.

      Poista
  12. Ihan on mukava lueskella ja katsella kuvia näistä ökylaivoista, mutta täytyy kyllä sanoa, ettei nämä ainakaan itseäni juurikaan kokemuksena kiinnosta. Ajanhan tuolla varmaan saa kulumaan kun on paljon aktiviteettia tarjolla ja näissä toki tuo ravintolatarjonta on se kiehtovin seikka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Matkailussa on se hyvä juttu, että kaikille varmasti löytyy se oma juttu. Mä rakastan risteilemistä mutten osallistu aktiviteetteihin. Tällä laivalla kun ne oli tyyliin bingoa, trivioita, rivitanssia, kuorolaulua ja käsityökerhoa. Jos hakee jotain seinäkiipeilyä, vesipuistoja jne niin sitä varten on sitten ihan eri varustamon laivat.

      Poista
  13. Mulle on viime vuosina kehittynyt haave Valtameren ylityksestä isolla risteilyaluksella, näin aluksi ;) Ja juurikin Tyynellämerellä. Oletko kirjoittanut enemmän Bora Borasta yms. Haluaisin ehdottomasti kuulla lisää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://tanjanmatkassa.blogspot.fi/2016/07/bora-bora-oliko-todellisuus-jotain.html

      Tuolta löytyy juttu Bora Boralta ja tuolta blogin yläpalkista kohdasta Maailmanympäri 2016 sitten muita juttuja :D

      Poista
  14. Noissa risteilyissä on kyllä tosiaan se hyvä puoli, että näkee monta paikkaa yhdellä reissulla. Mies noille risteilyille haikailee enemmän kuin minä, joten varmaan jonain päivänä lähdetään, mutta ei ihan lähivuosina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ausseista on niitä viikon bileristeilyjä, joilla käy nuorempaa väkeä. Ja te ootte vielä nuoria, joten mikään kiire ei oo risteilemään "mummojen" kanssa :D

      Poista
  15. Vaikka minäkään en ole mikään laivaihminen, olen kerra ollut pitemmällä Välimeren risteilyllä, niin tämä vaikuttu kyllä mielenkiintoiselta. Erityisesti ensimmäisen risteilyn reitti vaikutti huiman upealta! Ja mitä olen katsonut, niin matka Tahitille jo yksistään maksaa maltaita. Mutta tosiaan olisi kiva päästä sellaiselle risteilylle, jossa maissa oltaisiin aina pitempään. Toivottaavsti kirjoitat tästä lisää juttuja, vaikuttaa sen verran kiinnostavalta, että kuulen mielelläni lisää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juttuja tulee kunhan ehdin kirjoittamaan :D Kaverit kävi Tahitilla keväällä ja kuulemma vaikka lentomaileja tuli käytettyä niin hintaa reissulle tuli. Tuonne alueelle tuodaan lähes kaikki elintarvikkeet muualta, joten eläminen siellä maksaa. Ja koska turisteja ei tällä hetkellä ole tarpeeksi, osa hotelleista on sulkeneet ja jäljellä olevat nostavat hintoja. Lisäksi Tahitille pääseminen kestää, ainakin täältä Suomesta!

      Poista
  16. Wow minkä näkösiä hyttejä :O Mun ainut kokemus laivoista on nuo meidän Ruotsin laivat, pitänee joskus tsekata vähän muitakin varmaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, eipä oikeastaan voi edes samana päivänä verrata noita kotimaan vesillä kulkevia aluksia noihin isoihin risteilyaluksiin. Ja mun hyttikategoria oli vaan concierge - sen yläpuolelta löytyy vielä Aqua ja sviitit :D Mutta toi hyttiluokka oli mulle just passeli!

      Poista
  17. Itse olin Karibianristeilyllä maaliskuussa ja se oli ensimmäinen sellainen laatuaan itselle. Tykkäsin, kun näki paljon uusia paikkoja ja laivalla riitti sopivasti viikoksi tekemistä. Nettiyhteydet on ongelma, mutta ei se toisaalta mikään ihme ole, kun laivat seilaavat keskellä ei mitään. Päätinkin, että seuraavan kerran kun risteilen, en ota nettiä ollenkaan. Maissa käy freedomella ilmaisissa wifeissä ja laivalla keskittyy sitten kaikkeen muuhun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun risteilyn aikana esim Lifoulla ja Isle of Pinesissa ei ollut ollenkaan tarjolla wifiä. Muistan kun päivitin Fidziltä postausta niin pelkästään kuvien lataamiseen meni nelisen tuntia. Luinkin sun juttusi komentosiltavierailusta, yritän jossain vaiheessa saada kirjoitettua tuosta behind the scenes-kierroksesta minne onnistuin pääsemään ;)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...